%gtm2%
Resultat

Fatland økte salget med 20 prosent i sommer

Sommeren har salgsmessig vært svært god for Fatland. Sammenlignet med samme periode i fjor (juni, juli og august), opplevde konsernet en salgsvekst på rundt 20 prosent. Det utgjør rundt 150 millioner kroner.

Terje Wester forteller om meget gode resultater for Fatland i sommer.

– Vi har hatt en betydelig omsetningsvekst på hele sortimentet. Det er likevel noen produkter som vi ser har hatt en utrolig vekst og som virkelig har slått an hos folket,.

Den ferske Coop-burgeren har hatt en salgsvekst på over 60 prosent, og spesialpølser med høyt kjøttinnhold, er noe av det vi ser at folk hyppig har puttet i handlekurven. Det er alltid kjekt når salget går godt, og at produktene vi leverer blir tatt godt imot hos kunder og forbruker, sier konsernsjef i Fatland, Terje Wester.

Initiativ

Han håper for øvrig at salget av lammekjøtt vil ta seg opp i høst.

– Butikkene har allerede signalisert at de vil ha lammekjøtt tilgjengelig i en lengre periode i år enn i fjor. Det ser vi på som veldig positivt. Godt salg og god produksjon styrker økonomien bakover i verdikjeden til bøndene.

Derfor har Fatland startet et initiativ i kjøttbransjen. Målet er at produksjonen på anleggene kan økes i høst, og at mindre av kjøttet blir fryst. Det gode salget vi har på kjøtt gir oss muligheter til å slakte, skjære og foredle norsk storfe i høst, sier Wester.

Storfe på reguleringslager

Vanligvis er oktober en måned der markedsregulator, Nortura, legger mye storfeslakt på reguleringslageret.

– Innfrysing av storfe, frysefradrag, timekostnader og kvalitetsforingelse, koster i hvert fall 20 kroner pr. kilo. Dersom alle skjærebedriftene i Norge tar ekstra tak i høst, og bøndene gir oss jevne leveranser av storfe, kan vi løse dette på en mye billigere måte, sier konsernsjefen som mener at det er viktig at Fatland reduserer disse kostnadene for bøndene.

Ekstra skift

For å gå foran med ett godt eksempel setter Fatland Jæren inn ett ekstra skift på skjæreavdelingen på Hommersåk.

Skjæreavdelingen på Jæren er allerede en av skjæreavdelingene som skjærer mest i Norge, sammenlignet med andre på samme størrelse.

Med ett ekstra skift økes kapasiteten med cirka 20 prosent.

– Dette gjør vi både for å møte bøndene, men også for å levere nok norsk storfe til kunder og forbruker. En bedre markedsbalanse er det viktigste bidraget til bedre lønnsomhet i norsk husdyrproduksjon.

Vokser videre

Totalt omsatte konsernet for 4,8 milliarder kroner i 2019, en vekst på fire prosent fra året før. Resultatet før skatt er 130 millioner kroner, mot 104 millioner kroner i 2018.

– Med vårt resultat for 2019, har vi også økt bonus og leveringstilleggene til bonden. Det fører at bøndene får bedre betalt for det de leverer til oss avslutter Terje Wester.