%gtm2%
Struktur

Småfebønder vender ryggen til Nortura

Flere og flere bønder i Hallingdal og Nedre Buskerud er i fred med å forlate Nortura til fordel for Fatland Oslo. Årsaken er nedleggelsen av anlegget på Gol. Den erfarne dyrebilsjåføren Nils Hovland er sentral i det som nå skjer.

Per A. Sleipnes

Nils Hovland har vært dyrebilsjåfør i 16 år. Han overtok virksomheten til sin far i 2004.

Foto: Tor Folgerø/Hallingdølen

I bestrebelsene på spare penger på inntransport, er Nortura nå i ferd med å miste en betydelig del av sine produsenter i områdene som sokner til Gol-slakteriet. Nils Hovland har alene sørget for at rundt 120 produsenter har «meldt overgang» fra Nortura til Fatland Oslo. Det er mer en halvparten av antall Nortura-produsenter i dette området i landet.

Opprørte bønder

– Jeg føler meg regelrett presset ut. Og selv om jeg er samvirkemann og alltid har vært det, er jeg ikke tvil om at det jeg gjør nå, er riktig. Bønder i mitt område er opprørt over det som nå skjer i kjøttsamvirket og disse signalene må jeg som dyrebilsjåfør ta på alvor. Nå skal jeg jobbe knallhardt for å sørge for at flest mulig dyr tar veien til Fatland-slakteriet i Oslo, sier Nils Hovland.

Dyrebilsjåfør i 16 år

Han har vært dyrebilsjåfør i 16 år og før han overtok virksomheten til sin far i 2004, hadde faren kjørt dyr for Nortura i 40 år.

– Er det et sjåføropprør vi nå ser?

– Kall det hva du vil. Jeg er kun opptatt av bonden og dyrenes ve og vel. Og selvsagt også min egen virksomhet. Det vi nå ser er at Nortura er i ferd med å miste grepet om produsentene. Småfe-bøndene vender rett og slett ryggen til samvirket. Det kan Nortura komme til å angre bittert på, mener Nils Hovland.

Tok kontakt med Fatland

Han regner med å kjøre i gjennomsnitt rundt 750 dyr i uka til Oslo de neste seks til åtte ukene. Mest småfe, selvsagt i og med at vi er midt inne i lammesesongen, men også en hel del storfe.

– Var det du som tok kontakt med Fatland?

– Ja, jeg gjorde en henvendelse for et par uker siden og fikk umiddelbart klarsignal. For meg er det godt å vite at Fatland yter god service overfor bøndene og at de henter enkeltdyr på ulike steder slik Nortura gjør.

Ble skviset ut

Som et ledd i å spare kostnader, har Nortura valgt å kutte i antallet transportører. Det skal spares penger på inntransporten og flere tiltak er satt i verk. For at Hovland skulle få være med videre, måtte han gå i kompaniskap med flere andre dyrebilsjåfører. Det ønsket han ikke.

– Nortura skvisa meg ut. Da henvendte jeg meg til Fatland og spurte om de hadde bruk for meg og mine tjenester. Det har for øvrig ikke vært vanskelig å få med seg Nortura-produsenter over til Fatland. Mange bønder er opprørt over hvordan Nortura har behandlet meg, sier han.

Ingen overraskelse

– Tror du det som nå skjer overrasker Nortura-ledelsen?

– Nei, jeg er overbevist om at de har kalkulert med å miste opptil ti prosent av produsentene sine.

De neste ukene skal Hovland og kollegaene hans kjøre i skytteltrafikk mellom fjellbeite og slakteri.

– De dyrene som nå skal fraktes til Fatland, kunne slakteriet på Gol hatt om de ikke hadde slått handa av transportørene. Men jeg tror ikke det hjelper å si dette til blårussen i Nortura. Jeg sa før jeg sluttet at jeg kom til å ta med meg produsenter. Nortura svarte at dette hadde de lagt inn i kalkylen, seier Hovland.