Cxense Display egenannonse
13/3/2019

Tine og Nortura får reklamerefs av politiker

Geir Pollestad (Sp) ber Gilde og Tine om at de slutter med reklamer som viser dyr som snakker og synger og bønder som bærer rundt på grisene sine.

Skjermdump: Nortura

Det skaper feil inntrykk og da tror forbrukerne heller ikke på det, mener han.

– Det vi må gjøre er å vise fram det virkelige livet. Den misvisende framstillingen av norsk matproduksjon er med på å ødelegge debatten om dyrevelferd, på lik linje med skrekkbildene fra dyrevernsorganisasjoner, sier han til avisen Nationen.

Han får ikke støtte fra Nortura: – Det har blitt mer fokus på dyr og gården også i reklamene våre de siste årene. Det synes vi er en positiv utvikling. Vi er til stede både på tradisjonelle reklameflater og på andre arenaer i samfunnsdebatten. I sum mener jeg vi gir folk et realistisk innblikk i vår verdikjede. Reklamefilm blir selvsagt ofte stilisert i forhold til virkeligheten, men vi vet at forbrukerne har likt denne filmen veldig godt, og at budskapet om at vi er opptatt av dyrevelferd har nådd gjennom, sier assisterende kommunikasjons-direktør Eskil Pedersen i Nortura til Nationen.