Cxense Display egenannonse
05/12/2018

Fornøyde med sunnere Hubbard

Lensvik De er fornøyde og merker forskjell etter at de byttet til Hubbard. Nå håper Janne Selnes og Arnt Ulkestad på betaling som holder tritt med kraftfôrprisene.

Georg Mathisen

Arnt Ulkestad og Janne Selnes er fornøyde med huset fullt av kylling som er mer livlige og mindre nervøse.

– Du blir veldig involvert, sier Arnt Ulkestad. Han sitter i produsentutvalget til Norsk Kylling og kommer gjerne med ros fordi produsentene høres når avgjørelsene skal tas.

– Det er en viktig kanal for å få med deg litt om hva som foregår. Vi opplever at vi har mer innflytelse enn mange andre produsentutvalg, sier han.

Hubbard-kyllingene trenger stimuli og har klatrestativ, høyballer, strøbad og hakkeblokker å aktivisere seg med.

Livlige fugler

Arnt Ulkestad og Janne Selnes driver kyllingproduksjon i Lensvik. De har gått over til Hubbard og er fornøyde så langt.

– Det er spennende. Vi er ganske ferske, selv om vi har snakket mye om det i produsentlaget de siste tre årene. Så langt har det vært veldig bra for oss. Vi har god dyrehelse og vitale fugler, forteller de to.

– De har personlighet! konstaterer Arnt Ulkestad.

– Disse fuglene har litt mer personlighet og er mer nysgjerrige. Det er mer med dem enn at de bare eter og ligger!

Bare det å gå inn til kyllingene er en helt annen opplevelse, ifølge Arnt Ulkestad.

– Til det siste innsettet med Ross måtte vi være ganske forsiktige når vi skulle inn. De klumpet seg sammen i endene, sier han, og kommer gjerne med godord også om Hugaas Rugeri.

– Jeg tror Hubbard har vært bra for hele verdikjeden til Norsk Kylling. Det blir mer bærekraftig tenkning gjennom kjeden.

Marginal produksjon

Ulkestad karakteriserer hvitt kjøtt som en marginal produksjon å drive med i Norge. Produsenten må holde lønnsomheten oppe, samtidig som butikkprisen må være fornuftig slik at forbrukerne handler. Rema 1000 ønsker ikke å betale mer enn nødvendig for produktene sine, naturlig nok.

– Samtidig tror jeg Rema ligger på 34 prosent av markedet for hvitt kjøtt nå. Den senere tiden har det vært mye god markedsføring, sier han. Han tar forbehold om tallene, men det er i tilfelle nesten ti prosentpoeng høyere enn den generelle markedsandelen til kjeden.

Han vil ikke si veldig mye galt om Ross 308, heller, men mener at den er kommet så langt at den begynner å nærme seg noen grenser for dyrevelferd.

– Da er det veldig fornuftig at bransjen gjør noe ut fra argumenter som er forankret i virkeligheten, i stedet for å vente på at forbruker- eller miljøorganisasjonene skal legge premissene. Vi gjør det basert på forskning og sunt bondevett, sier han.

Fyrer med flis

Janne Selnes og Arnt Ulkestad ser hvordan hele verdikjeden og bransjen – enten det er for rødt eller hvitt kjøtt – møter argumenter fra dyrevelferd til klima. De har gjort sin del av klimainnsatsen nå nettopp og installert flisfyring. I utgangspunktet har de nok brensel i egen skog, selv om de er forberedt på å måtte supplere litt i perioder.

På den måten kan de også velge å fyre litt mer og ventilere bedre uten at det blir for dyrt. Dermed blir det enda et tiltak for dyrevelferden.

Kyllingprodusenten fra Lensvik har overblikk over friske fugler.

46–47 dager

I praksis forteller de at Hubbard-kyllingene fôres opp 12–14 dager lenger enn Ross.

– Det optimale er 1700 gram på 46–47 dager. Så har det vært en utfordring å finne en prismodell som ivaretar økonomien vår når vi har gått over til helt ny produksjon. Utgangspunktet til Rema 1000 er at vi skal sitte igjen med minst like mye som i den tidligere Ross-produksjonen. I utgangspunktet har vi stort sett fått det til, men vi er ikke helt der ennå. Innsatsfaktorene har økt mye, og spesielt kraftfôrprisen. Det er faktorer som vi må jobbe med når vi skal ha nye prisforhandlinger, sier Arnt Ulkestad.

Fôrforskning

Det hjalp på kostnadene at noe av det norske kornet som normalt blir levert som matkorn, ble nedgradert til fôrkorn i år. Men så lenge 70 prosent av kostnadene er knyttet opp mot kraftfôret, så får små svingninger stor effekt.

– Norsk Kylling har inngått samarbeid med de tre leverandørene som er aktuelle – Felleskjøpet, Fiskå Mølle og Norgesfôr – for å prøve å se på et mer spisset fôr som blir mest mulig riktig for kyllingene. Det er en utfordring å få helt rett fôrtype til rett tid. Fuglene har jo ulikt energibehov og ulikt proteinbehov gjennom vekstfasene, peker han på.

Med tre barn og hver sin jobb ved siden av blir det travle dager for Ulkestad og Selnes.

Tro på fremtiden

På Ulkestad Gård, noen kilometer inn fra Lensvik og Trondheimsfjorden, har det bodd folk siden 1400-tallet. – Jeg tok over etter far min, som drev med kjøttproduksjon. Da vi flyttet her, var den produksjonen nedlagt. Det var en femårsperiode uten husdyr på gården, men hele målet vårt var å starte opp igjen, forteller Arnt Ulkestad.

Han arbeider for Fjøssystemer til daglig, mens Janne Selnes er lærer. Egentlig hadde de tenkt å investere og begynne med kylling i 2006. Men tidene var turbulente og flere titalls kyllingprodusenter var på leting etter noen å levere til, så timingen var dårlig. Dermed ventet de til 2014 med å satse.

I en periode med lite kylling prøvde de seg også med et innsett med gris i de samme lokalene. – Artig og mye læring, men krevende å få en viss standard, konstaterer de.

Med ny hybrid og nytt slakteri på vei har de tro på fremtiden. – Det ser lyst ut for kyllingproduksjonen i Midt-Norge, sier Arnt Ulkestad.

Dette er Hubbard

  • Rema 1000, Norsk Kylling, 150 bønder og Hugaas Rugeri er snart helt ferdige med å legge om driften og bytte til ny rase under merket Solvinge.

  • Hubbard har sin opprinnelse i Frankrike og er kategorisert som en medium saktevoksende kyllingrase.

  • Kjennetegnes av at den er frisk, aktiv og livlig og har en god helse.

  • Lever 30 prosent lenger og vokser 20 prosent saktere enn kyllingen som er vanlig å produsere i Norge.

Kilde: Norsk Kylling