Cxense Display egenannonse
28/5/2018

Rema 1000 har tapt 18 millioner på Hubbard

Tidligere i år innført Rema 1000 en ny kyllingrase som lever lenger og vokser saktere enn kyllingen som er vanligst å produsere i Norge – Ross 308.

Ifølge Dagens Næringsliv har innføringen av den nye kyllingrasen redusert bunnlinjen med 18 millioner kroner.

Rasebytter ble kalt en revolusjon av Dyrevernalliansen, men «revolusjonen» har altså slått kraftig ut i regnskapet til Norsk Kylling for 2017.

Norsk Kylling opplevde en nedgang i driftsinntektene på 9,7 prosent til 932,2 millioner kroner, noe som må ses i sammenheng med inntektsfallet til Rema 1000.

Driftsresultatet endte på negative 17,0 millioner, ned fra 54,8 millioner året før.

Kyllingen Hubbard må ifølge DN ta deler av skylden for dette. Innføringen av det saktevoksende fjærkreet kostet 18 millioner i 2017, og det var før innføringen i det hele tatt var påbegynt.

– Vi har jobbet med kyllingen i drøye to år før lanseringen. Vi har jobbet med hele verdikjeden, og det har kostet, noe som slår ganske kraftig inn i regnskapet, sier daglig leder Kjell Åge Stokbakken til avisen.

Han understreker at dette er en satsing som koster, og at i så måte ikke var overraskende utgifter.