Cxense Display
Du er her: Forsiden / Aktuelt / Populær ‘gardskjerring’ på Fatland-seminar

Populær ‘gardskjerring’ på Fatland-seminar

Informasjon om markedsregulering, jordbruksmelding og rett grisefôr er viktig, men hele Norges «Farmen-gardskjerring» Vendela Kirsebom var nok den som toppet årets Fatland-seminar.

Vendela Kirsebom gjestet årets Fatland-seminar. Her sammen med Terje Wester.

– Det var veldig hyggelig å få treffe så mange som jobber med dyr og få fortelle litt om Farmen-oppholdet mitt og det jeg ellers driver med, sier Vendela Kirsebom.

Toppmodellen, forretningskvinnen og Kjendis Farmen-deltakeren tok seg god tid til «selfies » på Fatlands produsentseminar, i år arrangert i Oslo. Etter oppholdet på Farmen-gården er Vendela blitt en ekte landbruksvenn.
– Alle i Norge burde vite mer om norsk landbruk og hvor mye jobb og innsats som legges ned rundt om på gårdene, mener Kirsebom.

Fatlands produsentseminar er et todagers årlig treffpunkt med faglig påfyll og informasjon om sentrale temaer for kjøttproduksjonen. Seminaret er også en sosial møteplass der produsenter og Fatland blir bedre kjent med hverandre. I år var rundt 80 seminardeltakere påmeldt.

INVESTERER FOR FRAMTIDA
Fatlands konsernsjef Terje Wester kunne fortelle seminardeltakerne at Norges største private kjøttbedrift i 2016 økte den samlede omsetningen med ni prosent, til rundt 4,3 milliarder kroner. Resultat før skatt endte på rundt 80 millioner kroner.

– Marginene er små, men vi har klart å både betale mer til produsentene og også blitt mer effektive slik at kundene har fått gode betingelser. Vi har også hatt kapasitet til å investere. På litt over ett år har vi investert i nye anlegg og maskiner for nesten 300 millioner kroner, fortalte Wester.

Både i Ølen og i Sandefjord er det blant annet bygget automatlager, der roboter sørger for pakking av kjøttvarer for videre transport. Disse investeringene vil gi Fatland- konsernet kostnadsfordeler på sikt.
– Butikken går bra, men uten dyktige produsenter hadde det ikke vært mulig. Linken mellom Fatland og bonden er supersterk, understreket Wester.

Konsernsjefen minnet samtidig om at kjøttbransjen har flere framtidsutfordringer, både innenfor bærekraft og matsunnhet.
– Vi har masse å være stolt av i norsk landbruk: God dyrehelse og dyrevelferd, lite medisinbruk og stor innovasjonsevne for å få fram nye produkter, sa Wester.   

KUNDEINNSIKT VIKTIG FOR COOP 
Fatland-konsernet er stor leverandør til begge de to største dagligvarekjedene i Norge, Coop og Norgesgruppen, Konsernsjef Geir Inge Stokke (bildet) i Coop Norge fortalte tilhørerne om hvordan suksesskjeden tenker om framtida.  

Dagligvarekjeden bruker blant annet kundeinnsikt fra Coop-medlemmene til å aktivt tilpasse markedsføring og produktsortiment. Administrerende direktør Bjørn-Ole Juul- Hansen i Kjøtt- og fjørfebransjens landsforbund (KLF) var også en av deltakerne på årets produsentseminar i Fatland. Han orienterte om viktige saker det arbeides med i bransje- og interesseorganisasjonen for de private kjøtt-, egg- og fjørfebedriftene i Norge, blant den foreslåtte markedsreguleringsordningen og arbeidet som foregikk i kulissene før jordbruksmeldinga endelig ble lagt fram.   

NORTURA OG MATPRAT
Markedssituasjonen for kjøtt er noe som opptar også Fatland-produsentene. Derfor var direktøren i Nortura Totalmarked, Jakob Simonhjell, invitert til å gi deltakerne en vurdering av situasjonen. Også Matprat. no-direktør, Dag Henning Reksnes, ga seminardeltakerne et innblikk i arbeidet som gjøres for å markedsføre kjøtt overfor forbrukerne på en tidsriktig måte. Lørdags- fagprogrammet på seminaret var tilpasset ulike dyreslag, med mulighet for økt faglig innsikt både for produsenter av storfe og svin. 

Les flere saker fra siste utgave av bladet Kjøtt- og eggprodusenten.

Utviklet av 07 Web
Bransjeoversikt
Cxense Display
Cxense Display
Cxense Display
Cxense Display
Cxense Display